VinoGastro på tur til Sevilla og Extremadura

Publisert av Bjørg Kaspersen den 01.11.21.

Turen startet den 12.10, som jo er Spanias nasjonaldag. Det er mer enn 60 mils kjøring, så på nedturen var det lagt inn både pauser, lunch og en overnatting.

Restauranten for lunch var enorm i størrelse, og det virket som om halve Spania var kommet for å feire nasjonaldagen. Lunchen som var bestilt skulle være «enkel», men spansk lunch er ikke enkel! Det var en treretters, med en aldeles nydelig forrett av reker og melon, en hovedrett av svinefilet, frityrstekte poteter og en nydelig honningsaus, og til slutt flan med noen krembomber på siden. Og nok vin.

Turen derfra fram til Antequera, hvor vi skulle overnatte, foregikk i stillhet, de fleste sov!

Hotellet Coso Viejo var i tradisjonell spansk stil, midt i sentrum. En times tid etter at vi hadde ankommet, 4 timer etter at vi hadde forlatt lunchen, var det duket for middag. Ingen var særlig sultne, men da måltidet startet med 6-7 forskjellige nydelige tapas (den beste var frityrstekt sopp), tok vi likevel godt for oss. Så når hovedretten ble servert, svin eller sverdfisk, var det ikke mange som orket å spise så veldig mye. Men god vin fikk vi til, og det klarte vi å få ned.

Dagen etter gikk turen til Sevilla, via den lille byen Montilla som ligger rett syd for Cordoba. Montilla-vinen lages av druen Pedro Ximenez og ligner på den mere berømte Sherry, som vi jo fikk kjennskap til på VG-turen til Jerez for et par år siden. I Montilla besøkte vi Bodegas Alvear, grunnlagt allerede i 1729.

Det ble en innføring i vinens hemmeligheter, spesielt interessant å få forklart prosessen Solera, samt få smake på produktene. Området er også kjent for sin olivenolje av høy kvalitet, og i nabobyen til Montilla ligger Spanias kanskje førende firma for produksjon av olivenolje – Carbonell! Gården er faktisk opprettet allerede på 1600-tallet. Vi fikk en interessant innføring i produksjonen av olivenolje, og fikk smake på to veldig forskjellige oljer.

Før vi satt kursen til Sevilla, hvor vi skulle bo tre netter på Hotell America som ligger meget sentralt, spiste vi en bedre lunch på den Michelin-anbefalte Restaurante Las Camachas. Igjen, mange tapaser til forrett, og en flambert pudding-type, minnet om mandelkjernepudding. Vi kom til hotellet i 7-tiden, og hadde kvelden fri. De fleste vandret ut i gamlebyen og fant seg et «vannhull».

Torsdagen var det duket for sightseeing i Sevilla - Spanias 4. største by med vel 700 000 innbyggere. Etter frokost på hotellet, fikk vi en guide med i bussen, som kjørte rundt i byen. I Plaza de España, forlot vi bussen og guiden tok oss med på en gåtur som omfattet det jødiske kvarteret, katedralen, Alcazar og den øvrige bykjernen. Etterpå ruslet vi tilbake til hotellet på egenhånd. De fleste fant en hyggelig tapas-bar for litt lunch på veien.

Om kvelden spaserte vi til Restaurant San Marco, etablert i et tidligere arabisk bad, og der ventet festmiddagen på oss. Og for et måltid, og veldig hyggelige kelnere.

På fredag kjørte vi til Monesterio. Dette er skinkebyen framfor noen i Extremadura med mange kjente produsenter. Der ligger også skinkemuseet. I museet fikk vi se en film som viste skinkeproduksjon i gamle dager, men det var ikke noe gammeldags med skinkeprodusenten Jamon de Monesterio. Vi fikk en skikkelig velkomst da vi kom, hele ledelsen stilte opp med kameraer. Men så var vi da også et syn, ikledd hvite verneklær før vi fikk gå inn i produksjonslokalet.

Jamon de Monesterio produserer skinker i fire kvalitetskategorier – svart, rød, grønn og hvit, hvor den med svart merkelapp er laget av svartgris, Iberico Bellota, som går fritt og spiser eikenøtter (bellota). Den er sjeldnest, dyrest å produsere, dyrest å kjøpe og smaker NYDELIG. De hadde satt opp et bord med forskjellige typer skinke og pølser, med ønsket drikke til. Og den premierte skinkeskjæreren viste hvordan vi angriper en hel skinke. De som ville fikk også forsøke seg som skinkeskjærere.

Etter besøket i Monesterio, kjørte vi til den historiske byen Zafra. Over byen finner vi 1400-talls borgen der Hernan Cortes skal ha bodd før han herjet rundt i Mexico tidlig på 1500-tallet. I dag huser borgen Parador de Zafra og der vi spiste vi lunch.

Lørdag var det tid for direkte retur til Costa Blanca. Det var bestilt en stor lunch underveis slik at vi kunne sove oss tilbake til Alfaz/Albir. Vi hadde bare litt mer enn 1 ½ time på oss til lunchen, fordi vi skulle sette av et par som skulle rekke et fly på flyplassen i Alicante. Og vi er i Spania! Det startet lovende, med to av forrettene på bordet, og resten kom jevnt og trutt, så vi ble mette etterhvert. Etter 1 ½ time kom hovedretten, og like etter desserten. Vi kom oss avgårde, og nådde flyet.

Vi var hjemme 19.30 etter en utrolig fin tur. Grete og Gunnar som reiseledere er jo bare en drøm. De har erfaring fra mange turer, og de tar planleggingen på alvor. Først til i fjor, da turen skulle gått med tog. Og så ny planlegging med buss til i år. Med god hjelp også fra Fabian på Scandinavia Travel.

Tusen takk til de flotte reiselederne, en veldig dyktig sjåfør, og tusen takk til alle de positive deltakerne, som gjorde at dette igjen ble en VELLYKKET VinoGastro-tur.